Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28238
Title: أثر التسويق الرقمي في تحسين الأداء التسويقي للمؤسسات الصحية في ظل جائحة كورونا دراسة ميدانية لعينة من العيادات الخاصة بمدينة ورقلة
Authors: قريشي, حليمة السعدية
جخراب, محمد الهاشمي
قريشي, إبراهيم
Keywords: تسويق رقمي
تسويق رقمي بعد كورونا
أداء تسويقي
(عيادات طبية خاصة(عادة، المرشد، الضياء
Digital Marketing
Digital Marketing After Corona
Marketing Performance
Private medical Clinics (Elmorched, Eledhia, Ada)
Issue Date: 2021
Publisher: جامعة قاصدي مرباح، ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى تقديم إطار مفاهيمي تضمن متغيرين أساسيين هما المتغير المستقل (التسويق الرقمي) والمتغير التابع ( الأداء التسويقي) إذ تضمن التسويق الرقمي مجموعة من الأبعاد ( الجذب، التواصل، المشاركة، التعلم، الاحتفاظ) ونظرا لحداثة التسويق الرقمي والحاجة إلى تطبيقه في المؤسسات الصحية خاصة في ظل تفشي وباء كورونا، وقد وقع الاختيار على عينة من العيادات الخاصة بمدينة ورقلة ( عيادة عادة، الضياء، المرشد)، من أجل القيام بدراسة ميدانية تتعلق بأثر التسويق الرقمي في تحسين الأداء التسويقي في ظل تفشي وباء كورونا، وذلك بالاعتماد على أسلوب الاستبانة، إذ تم توزيع 60 استبانة على الموظفين بالعيادات محل الدراسة أعيد منها 42 استبانة، فيما كان الصالح للتحليل 36 استبانة، تم تحليلها بواسطة الأسلوب الإحصائي (spss v 27) وقد خلصت الدراسة إلى وجود تأثير لبعد المشاركة في تحسين الأداء التسويقي بعد وباء كورونا حسب نتائج النموذج الأول المتمثل في تحليل خط الانحدار المتعدد بالإضافة إلى وجود تأثير لبعدي المشاركة والتعلم في تحسين الأداء التسويقي بعد كورونا حسب نتائج النموذج الثاني المتمثل في شجرة القرار .
This study aimed to provide an intellectual and conceptual framework that included two main variables: the independent variable (digital marketing) and the dependent variable (marketing performance), as digital marketing included a set of dimensions (attraction, communication, participation, learning, retention). In view of the novelty of digital marketing and the need to apply it in health institutions, especially in light of the outbreak of the Corona epidemic, a sample of private clinics in the city of Ouargla (Ada clinic, Al-Diaa, Al-Murshid) was chosen, in order to conduct a field study related to the impact of digital marketing on improving marketing performance in Corona virus outbreak, This is based on the questionnaire method, as 60 questionnaires were distributed to the employees of the clinics under study, 42 of which were returned, while the valid analysis was 36 questionnaires, which were analyzed by the statistical method (spss v27). The study concluded that there is an effect of the participation dimension in improving marketing performance after the Corona epidemic according to the results of the first model represented by the analysis of the multiple regression line, in addition to the presence of an effect of the dimensions of participation and learning in improving marketing performance after the Corona epidemic according to the results of the second model represented in the decision tree.
Description: تسويق الخدمات
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28238
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dkhrab-gouraiichi .pdf1,94 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.