Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28407
Title: إسهامات الإدارة الالكترونية في تحقيق جودة الخدمة العمومية دراسة حالة بلدية ورقلة (مصلحة الحالة المدنية و مصلحة الوثائق البيومترية المؤمنة)
Authors: حجاج, عبد الرؤوف
بن ابراهيم, فارس
المقدم, اسماعيل
Keywords: الإدارة الالكترونية
جودة الخدمة العمومية
الخدمة العمومية
Public service quality
Electronic management
Public service
Issue Date: 2020
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة الإدارة الالكترونية في تحقيق جودة الخدمة العمومية في بلدية ورقلة مصلحة الحالة المدنية ومصلحة الوثائق البيومترية المؤمنة (، وقد تمثلت أبعاد الإدارة الإلكترونية في )الأجهزة والبرمجيات ، قواعد البيانات ، الأفراد العاملين ، شبكات الاتصال(، كما تم تحليل أبعاد جودة الخدمة (الملموسة، الاعتمادية، الأمان ، الاستجابة ، التعاطف) ودراسة العلاقة بين المتغيرين حيث تم الاعتماد على الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات، وكانت الدراسة على عينة نهائية مكونة من 92 فردا من المواطنين بغية اختبار فرضية الدراسة، وتم تحليل البيانات عن طريق برنامج spss إضافة إلى مجموعة من الأساليب الإحصائية وقد تمثلت نتائج الدراسة: - مستوى تطبيق متطلبات الإدارة الإلكترونية في بلدية ورقلة) مصلحة الحالة المدنية ومصلحة الوثائق البيومترية المؤمنة(مرتفعة - واقع جودة الخدمة العمومية في بلدية ورقلة) مصلحة الحالة المدنية ومصلحة الوثائق البيومترية المؤمنة (متوسطة - توجد علاقة إحصائية بين الإدارة الالكترونية وجودة الخدمة العمومية في بلدية ورقلة ) مصلحة الحالة المدنية ومصلحة الوثائق البيومترية المؤمنة( وهي علاقة متوسطة طردية حيث كان معامل الارتباط الكلي يساوي R=0,515 ومستوى دلالة 0.000=α - أكثر بعد يؤثر على المتغير التابع جودة الخدمة العمومية هو العاملين
This study aimed to find out the extent of the electronic administration’s contribution to achieving the quality of public service in the municipality of Ouargla( Civil Status Authority and Biometric Insured Documentation Authority ), The dimensions of the electronic service are ( Hardware and software, databases, people working, communication networks) It also analyzes the dimensions of service quality ( Tangibility, reliability, empathy and security)And study the relationship between the yen variable, Where the questionnaire was used as the main tool for data collection, The study was on a final sample of 92 citizens, In order to test the hypotheses of the study and The data were analyzed by using the SPSS program in addition to a group of statistical methods, The results of the study are: -The level of application of the requirements of electronic administration in the municipality of Ouargla( Civil Status Authority and Biometric Insured Documentation Authority ), is hig -The reality of the quality of public service in the municipality of Ouargla( Civil Status Authority and Biometric Insured Documentation Authority ), Medium -There is a statistically significant relationship between electronic administration and the quality of public service in the municipality of Ouargla( Civil Status Authority and Biometric Insured Documentation Authority ), and it is a positive intermediate relationship, Where the overall correlation coefficient was R = 0,515 and the level of significance 0.000=α -The most important dimension that influences the dependent variable is the quality of public service is the personnel employed.
Description: إدارة أعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28407
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
fares ben ibrahim-ismail lmkadem.pdf1,56 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.