Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28471
Title: دور إدارة جودة الخدمة الفندقية في تحقيق الميزة التنافسية دراسة ميدانية لعينة من زبائن " فندق الأربع نجوم الطاسيلي ورقلة "
Authors: بالأطرش, حورية
قوجيل, هيبة الرحمان
سالمي, نريمان
Keywords: ميزة تنافسية
جودة الخدمات الفندقية
ابتكار
تكلفة
اعتمادية
جوانب ملموسة
quality of hotel service
Response
Competitive advantage
Cost-Reliability
Innovation
Issue Date: 2020
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة مدى مساهمة جودة الخدمة الفندقية في تحقيق الميزة التنافسية في فندق الطاسيلي بورقلة-الجزائر- ولتحقيق هدف هذه الدراسة تم إتباع المنهج الوصفي،وقد تم الاعتماد على : المقابلة، الملاحظة، الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات حيث تم توزيعه على عينة قدرها (70) من زبائن فندق الطاسيلي وتم استرجاع (65) وقد تم تحليل هذه البيانات باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية spssوقد توصلت الدراسة إلى النتائج التالية : - يقدم فندق الطاسيلي بورقلة خدمات ذات جودة عالية حيث أن الأبعاد (الاستجابة، الجوانب الملموسة، الأمان العاطفة والاعتمادية) كانت موجودة بقوة في خدمات الفندق - تساهم جودة الخدمة الفندقية في تحقيق الميزة التنافسية في فندق الطاسيلي ـ يساهم كل مكونات جودة الخدمة الفندقية المقدمة في فندق الطاسيلي في تحقيق ميزة تنافسية ملموسة
This study aimed to find out the extent of the contribution of the quality of the hotel service to achieving the competitive advantage in the Tassili Hotel in Ouargla - Algeria - 'To achieve the goal of this study, the descriptive approach was followed, and it was relied on: observation, interview, questionnaire as a main tool for data collection as it was distributed to a sample of (70 ..) were from Tassili Hotel customers, and (.65) were retrieved. These data were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences program, and the study reached the following results: -. The Tassili Hotel in Ouargla provides high-quality services, as exclusion (responsiveness, tangible aspects, security, emotion, reliability) was strongly present in the hotel services. . The quality of hotel service contributes to achieving the competitive advantage in Al-Tassili Hotel - All components of the quality of hotel service provided at Al Tassili Hotel contribute to achieving a competitive advantage
Description: إدارة أعمال
URI: http://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/28471
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
hiba erahmane kodjil-narimane salmi.pdf2,26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.