Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32726
Title: أثر البيئة التنظيمية في التحسين المستمر دراسة حالة في المديرية العملية لإتصالات الجزائر فرع ورقلة
Authors: حجاج, عبد الرؤوف
كروم, ويزة
بوسهال, ام الخير
Keywords: عميل
تحسين مستمر(كايزن)
ثقافة تنظيمية
بيئة تنظيمية
organizational culture
customer or client
organizationalenvironmentcontinuousimprovement (Kaizen)
Issue Date: 12-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدف هذه الدراسة الى معرفة أثر البيئة التنظيمية من خلال أبعادها(الثقافة التنظيمية ، نظم الاتصالات والمعلومات والتزام الإدارة العليا) في التحسين المستمر الذي تتمثل أبعاده في (تحسين الأداء،التزام الأفراد، شمولية واستمرارية التحسين، حل المشكلات واتخاذ القرارات والتركيز على العميل)، في المديرية العملية لاتصالات الجزائر فرع ورقلة،من خلال دراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة المتمثلة في البيئة التنظيمية والتحسين المستمر؛ ومن اجل ذلك تم اعتماد المنهج الوصفيالتحليليوتم استخدام الاستبيان لجمع البيانات حيث تمت المعالجة الإحصائية لــــ(ـ67) استمارة مستعينا ببرنامج(SPSS)نسخة (25)،، توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها: مستوى توافر أبعاد البيئة التنظيمية في المؤسسة محل الدراسة بدرجات مرتفعة ، توافر ابعاد التحسين المستمر بدرجات مرتفعة، كما أن هناك علاقة ارتباط طردية موجبة مرتفعة بين البيئة التنظيمية والتحسين المستمر في المديرية العملية لاتصالات الجزائر فرع ورقلة ، وتتجسد أبعاد البيئة التنظيمية الأكثر تأثيرا في (الثقافة التنظيمية؛ نظم الاتصالات والمعلومات وكذلك بعد التزام الإدارة العليا ) مع عدم وجود فروق في أراء عينة الدراسة حول التحسين المستمر تعزى للمتغيرات الشخصية لأفرادعينة الدراسة
This studyaimed to know the impact of the organizationalenvironment on continuousimprovement in the OperationalDirectorate of Algeria Telecom، Ouargla branch، by studying the relationshipbetween the study variables represented in the organizationalenvironmentthroughits dimensions (organizational culture، communication & information systems and the commitment of senior management) and continuousimprovementthroughIts five dimensions (performance improvement،commitment of individuals،comprehensiveness and continuity of improvement،problemsolving and decision-making and focus on the customer ) for the samplerepresented by the workers in thiscompany، To achieve the objectives of the study، the descriptive approachwasused end a questionnaire wasused to collect data،where)67( questionnaires werestatisticallyprocessedusing the application SPSS version (25)؛ The studyreached a number of results، the most important of whichis the level of availability of the dimensions of the organizationalenvironment in the organizationunderstudy in highdegrees، the availability of dimensions of continuousimprovement in highdegrees، and thereis a positive،high direct correlationbetween the organizationalenvironment and continuousimprovement in the OperationalDirectorate of Algeria Telecom، Ouargla branch، and the dimensions of the environment are embodied The mostinfluentialorganizational in (organizational culture; communication and information systems as well as after the commitment of senior management ( end the are not influential opinions of the studysample about continuousimprovement of personal variables ;
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32726
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bousahal-kroum.pdf4,75 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.