Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32878
Title: أثر المسؤولية الاجتماعية في تحقيق الميزة التنافسية دراسة حالةالمديرية العملية للاتصالات اتصالات الجزائر-ورقلة
Authors: حجاج, عبد الرؤوف
سوايح, فاطمة
زيداني, الزهراء
Keywords: ميزة تنافسية
client dimension
competitive advantage
Social responsibility
Ouargla Algérie Telecom agency
the Operational Directorate of Communications
legal dimension environmental dimension
بعد قانوني
المديرية العملية للاتصالات اتصالات الجزائرورقلة
بعد بيئي
مسؤولية اجتماعية
بعد عملاء
Issue Date: 12-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى التعرف على أثر المسؤولية الاجتماعية بأبعادها(البعد الاجتماعي،بعد العملاء، البعد الاقتصادي، البعد الأخلاقي، البعد البيئي، البعد القانوني)في تحقيق الميزة التنافسية بأبعادها(بعد التكلفة الأقل، بعد الإبداع والابتكار، بعد المرونة، بعد الجودة، بعد التسليم) في المديرية العملية للاتصالاتاتصالات الجزائر-ورقلة. تم إستخدام الجانب الوصفي في الجانب النظري للدراسة وأسلوب دراسة الحالة في الجانب التطبيقي، حيث تم الإعتماد على أداة الإستبيان لجمع البيانات، من عينة مكونة من 60 عامل، وتمت معالجته عن طريق برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعيةspss نسخة 22. توصلت الدراسة إلى أن المديرية العملية للاتصالات اتصالات الجزائر تطبق المسؤولية الاجتماعية بمستوى مرتفع، وأن الميزة التنافسية التي تمتلكها المؤسسة هي ميزة التمايز،أما بالنسبة للعلاقة بين المتغيرين فإنها توجد بشكل طردي وموجب بين أبعاد المسؤولية الاجتماعيةوالميزةالتنافسية.كما توصلنا إلى وجود أثر ذو دلالة إحصائية للمسؤولية الاجتماعية لتحقيق الميزة التنافسية في المؤسسة محل الدراسة.
This study aims to identify the impact of social responsibility in its dimensions (social, client, economic, ethical, environmental and legal dimensions) in achieving competitive advantage in its dimensions (lower cost, creativity and innovation, flexibility, quality and delivery dimensions) inside the Operational Directorate of Communications- “Ouargla Algérie Telecom agency”. The descriptive aspect was used in the theoretical aspect of the study and the cause study method in the practical aspect, where the questionnaire tool was relied on to collect data, from a sample of60 workers, it was represented the study community and processed through the Social Science Statistical Package SPSS Program in its 22nd version. The study concluded that Algérie Telecom Operational Directorate applies social responsibility at a high level. The competitive advantage of the company is that of differentiation, but the relation between the two variables exists expressly and positively between the dimensions of social responsibility and the advantage of competitiveness. We also found a statistically significant impact of social responsibility to achieve the competitive advantage inside the company in question.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32878
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
swaiah-zidani.pdf2,13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.