Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33802
Title: دور مؤسسات التعليم العالي في تشجيع الفكر المقاولاتي في الجزائر دراسة حالة كلية العلوم الاقتصادية -بجامعة قاصدي مرباح ورقلة
Authors: هتهات, المهدي
بوزيدي, حنان
هتهات, زينب
Keywords: مؤسسات التعليم العالي
فكر مقاولاتي
entrepreneurial thought.
مقاولاتية
institutions of higher education
entrepreneurship
Issue Date: 17-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تهدف هذه الدراسة إلى معرفة دور مؤسسات التعليم العالي بأبعادها في تشجيع الفكر المقاولاتي بالكلية العلوم اقتصادية وتجارية وعلوم التسيير بورقلة، وللإحاطة بالجوانب النظرية للدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي في الجزء النظري ، و الاستبانة كأداة لجمع البيانات في الجزء التطبيقي للدراسة ، وذلك من خلال اختيار عينة قصدية قدرت ب 100 طالب من طلبة الكلية العلوم اقتصادية وتجارية وعلوم التسيير بورقلة ، كما تم استخدام الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية SPSS اصدار22 لتحليل البيانات والمعطيات، وذلك بالاعتماد على المتوسطات الحسابية، الانحرافات المعيارية، معاملات الارتباط وتحليل الانحدار المتعدد التدريجي. ولخصت الدراسة لعدد من النتائج أهمها: وجود أثر ذو دلالة إحصائية بين مؤسسات التعليم العالي والفكر المقاولاتي ويعزز هذا قيمة معامل الارتباط R=0.178)) والعلاقة الطردية، أما القوة التفسيرية للنموذج فقد بلغت0.032 . R2= كما توصلت الدراسة ايضا إلى توافر ابعاد مؤسسات تعليم العالي و الفكر المقاولاتي محل الدراسة بدرجات متوسطة.
.This study aims to know the role of higher education institutions in their dimensions in encouraging entrepreneurial thought at the Faculty of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences in Ouargla. Data in the applied part of the study, by selecting an intentional sample estimated at 100 students from the Faculty of Economic and Commercial Sciences and Management Sciences in Ouargla, and the statistical package for social sciences SPSS version 22 was used to analyze data and data, based on arithmetic averages, standard deviations, correlation coefficients and stepwise multiple regression analysis. The study summarized a number of results, the most important of which are: the presence of a statistically significant effect between higher education institutions and entrepreneurial thought, and this reinforces the value of the correlation coefficient (R = 0.178)) and the direct relationship, while the explanatory power of the model reached 0.032. R2= the study also found that the dimensions of higher education institutions and the entrepreneurial thought under study are available in moderate degrees
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/33802
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
bouzaidi-hathatt.pdf2,25 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.