Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34071
Title: أثر التحسين المستمر على الأداء الإبداعي دراسة حالة في شركة الكهرباء والغاز والطاقات المتجددة – بتقرت -
Authors: حجاج, عبد الرؤوف
عباس, ريحانة
منصورة, اسراء
Keywords: تحسين مستمر (الكايزن)
أداء الابداعي
تركيز على العميل
تركيز على العميل
continuous improvement (kaizen)
creative performance
customer focus
Issue Date: 19-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة الى معرفة أثر التحسين المستمر من خلال ابعاده (دعم الإدارة العليا، التركيز على العميل، التحسين المستمر للعمليات، التحسين المستمر للأفراد) على الأداء الإبداعي الذي تتمثل ابعاده في (الطلاقة، المرونة، الاصالة، الحساسية للمشكلات) في شركة الكهرباء والغاز والطاقات المتجددة بتقرت من خلال دراسة العلاقة بين متغيرات الدراسة؛ تم اعتماد المنهج الوصفي والتحليلي تم استخدام الاستبيان لجمع البيانات حيث تمت المعالجة الإحصائية ل (76) استمارة مستعينا ببرنامج (spss)نسخة (26)؛ توصلت الدراسة الى عدد من النتائج أهمها: توافر أبعاد التحسين المستمر في المؤسسة محل الدراسة، توافر ابعاد الأداء الإبداعي، كما ان هناك علاقة ارتباط طردية موجبة بين التحسين المستمر والأداء الإبداعي في شركة الكهرباء والغاز والطاقات المتجددة بتقرت، تتجسد أبعاد التحسين المستمر الأكثر تأثيرا في التركيز على العميل مع عدم وجود فروقات في اراء عينة الدراسة حول الأداء الإبداعي ماعدا متغير المستوى التعليمي، تعزى للمتغيرات الشخصية لأفراد عينة الدراسة.
The study aims to know the impact of continuous improvement through its dimensions (support of senior management, focus on the customer, continuous improvement of operations, continuous improvement of individuals) on the creative performance whose dimensions are (fluency, flexibility, originality, sensitivity to problems) in the Electricity, Gas and Renewable Energy Company Btqrt by studying the relationship between the study variables of continuous improvement and creative performance For this purpose, the descriptive and analytical approach was adopted, and the questionnaire was used to collect data, as the statistical treatment was carried out for (76) questionnaires, using the program (spss) version (26),, The study reached a number of results, the most important of which are: the availability of continuous improvement dimensions in the institution under study in high degrees, the availability of creative performance dimensions in high degrees, and there is a direct positive correlation between continuous improvement and creative performance in the Electricity, Gas and Renewable Energy Company in Toqourt, the dimensions of continuous improvement are embodied The most influential in focusing on the client with no differences in the opinions of the study sample about the creative performance due to the personal variables of the study sample
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34071
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
mansoura-abass.pdf1,11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.