Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34700
Title: العوامل المؤثرة في تبني الصيرفة الإلكترونية من وجهة نظر العملاء دراسة ميدانية لعينة من البنوك الجزائرية – مدينة ورقلة -
Authors: قادري, نهلة
ريزوق زغلاش, وفاء
Keywords: عملاء البنوك
سرعة
ثقة وأمان
فائدة
خدمة إلكترونية
متغيرات ديموغرافية
demographical variations
صيرفة إلكترونية
easy use
electronic banking
electronic service
banks clients
trust and security
benefit
service costs
rapidity
Issue Date: 18-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: هدفت الدراسة إلى إبراز وتحليل مدى تبني الصيرفة الإلكترونية من وجهة نظر العملاء في البنوك التجارية، ولقد قمنا بدراسة ميدانية لعينة من البنوك العمومية والخاصة لمدينة ورقلة، ولتحقيق هذا هدف الدراسة اعتمدنا على المنهج الوصفي ومنهج التحليل البيانات، كما تم اعتماد الاستبيان كأداة رئيسية لجمع المعلومات، وكانت الدراسة على عينة عشوائية متمثلة في 101 عميل من عملاء البنوك محل الدراسة، وتم استخدام عدد من الأساليب الاحصائية ومعالجتها ببرنامج "SPSS.v21"، وقد توصلت الدراسة إلى: -عملاءالبنوك التجارية ولاية ورقلة يملكون إدراك لعوامل تبني الصيرفة الإلكترونية. -تتبنىالبنوك التجارية لمدينة ورقلة الصيرفة الإلكترونية. -مدى تبني العملاء للخدمات المصرفية الإلكترونية بمدينة ورقلة يعتبر مرتفع -توجد فروق ذات دلالة احصائية تعزى للمتغيرات الديموغرافية على عوامل تبني الصيرفة الإلكترونية. -لا توجدفروق ذات دلالة احصائية تعزى للمتغيراتالديموغرافية على مدىتبني الصيرفة الإلكترونية. يوجدأثرلعوامل تبني الصيرفة الإلكترونية (السرية والأمان، الثقة والفائدة المدركة) على تبني الصيرفة الإلكترونية في البنوك محل الدراسة
This study aimed to analyzeclients opinion about implementing electronic banking in commercial banks. In this regard, we have conducted a field study on a sample of public and private banks in Ouargla. To meet the requirements of study, we have adopted the descriptive approach and data analysis method. In addition to this, questionnaire is used as a principle element to collect data related to a random sample of 101 banks clients and many statistical methods are processed under the program SPSS.V21. The main results are as follows: Commercial banks clients in Ouargla are aware of electronic banking implementation necessity. Electronic banking is implemented by commercial banks of Ouargla. The rate of adopting electronic banking services by clients is high in Ouargla town. Differences in terms of statistical significance are due to demographical variations compared with the rate of implementing electronic banking. Implementing electronic banking impact on confidentiality, security, trust and benefit in banks subject of the study
Description: اقتصاد نقدي وبنكي
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34700
Appears in Collections:Département des sciences économiques - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rizok zrlach -wafa.pdf1,21 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.