Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34937
Title: مفهــــوم تمظهـــرات الجـــودة وأداء الفاعليــــن في مؤسســــة التعليــــم العالـــي من وجهة نـــــظر الأساتذة الدائميـــن -دراسة ميدانية بجامعة محمد خيضر بسكرة-
Authors: حمداوي, عمر
قويجيل, رزقي
Keywords: الجامعة
الأستاذ الباحث
التعليم العالي
جودة التعليم العالي
Issue Date: 2022
Publisher: univ-ouargla
Abstract: تمحور هدف الدراسة على تمظهرات مفهوم الجودة و أداء الأستاذ الباحث بمؤسسة التعليم العالي ، ولمعرفة مظاهر الجودة الأستاذ ركزت الدراسة على العوامل التي تساعد في تحسين جودة الأستاذ من جانب تكوينه الاكاديمي ودور وسائل التكنولوجيا وتأثيرها على أداءه ودور المناخ التنظيمي، وكذلك مراعاة المؤشرات العلمية التي لها أهمية تحسين أداء الأستاذ الباحث، والتي تمثلت في ؛ المعايير البيداغوجيا وأهمية التعليم الإلكتروني، بالإضافة إلى معرفة المعوقات التي تعيق الأستاذ الباحث منها ( الإدارية والمعرفية والتنظيمية )، تم أخذ مختلف آراء الفاعلين (الأساذة الجامعين ) داخل جامعة محمد خيضر، وتم إختيار عينة مكونة من 210 أستاذا جامعيا من أصل 1402 أستاذ من جامعة بسكرة وتمثل نسبة 15 بالمئة من مجتمع الدراسة وطرح الباحث سؤال رئيسي يتمثل في: ما هي انعكاسات معايير جودة التعليم العالي لدى أداء الأستاذ الباحث بجامعة محمد خيضر بسكرة ؟ وثلاثة أسئلة فرعية: 1. ما هي العوامل التي تساعد الأستاذ الجامعي في تحسين أدائه في جامعة محمد خيضر؟ 2. ما هي المؤشرات العلمية التي يقوم بها الأستاذ الجامعي لتحسين أدائه في جامعة محمد خيضر ؟ 3. ما هي المعيقات التي تواجه الأستاذ الجامعي في جامعة محمد خيضر بسكرة ؟ واستخدم الباحث المنهج الوصفي اما الادوات المستخدمة هي الاستبيان القياس والملاحظة والمقابلة. من خلال آراء الأساتذة المبحوثين فإن تمظهرات الجودة في التعليم العالي من خلال العوامل التي تساعد في تحسين جودة الأستاذ بلغت 62.28 بالمئة موزعة على العناصر التالية، على جانب التكويني 44.66 بالمئة وعلى دور وسائل التكنولوجيا في تحسين الأداء نسبة 72.43 بالمئة وعلى دور المناخ التنظيمي نسبة 69.76 بالمئة وحسب أراء الأساتذة توجد فروق ذات دلالة إحصائية فيما يخص العوامل التي تساعد في تحسين جودة التعليم. أما بالنسبة للمؤشرات العلمية التي يتأثر بها الأستاذ 69.41 بالمئة مقسمة على عنصرين، المؤشرات البيداغوجية التي تساعد الأستاذ نسبة 79.68بالمئة وإستخدام التعليم الالكتروني من أجل تحسين جودة التعليمة نسبة 59.15 بالمئة، يعني هذا وجود فروق ذات دلالة احصائية فيما يخص بالنسبة للمؤشرات العلمية التي يقوم بها الأستاذ. أما بالنسبة للمعوقات جودة التعليم العالي فهي نسبة 67.10 بالمئة توجد معوقات لجودة التعليم العالي، منها 61.92 بالمئة معوقات تنظيمية ونسبة 71.13 بالمئة معوقات معرفية و68.26 بالمئة معوقات إدارية، وهذا يعني وجود فروق ذات دلالة إحصائية فيما يخص المعوقات التعليم العالي.
The aim of this study centered on the concept of quality’s manifestations to university professor in higher education to improve his performance, and in order to know the professor’s quality manifestations. The study focused on the factors that may help in improving professor’s quality by his academic formation and the role of technology (technology devices) and what effect does it have on his performance , and the role of organizational climate; besides of that taking into account scientific indicators or signs which are important in improving the university professor’s performance, that symbolized in pedagogical standards and the importance of electronic learning , in addition, knowing the obstacles that may obstruct or hinder the university professor ( the administrative , cognitive and organizational) and different opinions were taken from people( university professors) inside the university of Mohamed Khider-Biskra. And sample of 210 university professors was selected, out of 1402 professors from the University of Biskra, and then 15 percent (15%) represents the study population. Here, the investigator asked a main question, which is: What is the effect of higher education quality principles or standards on the researcher’s performance at Mohamed Khider University of Biskra? Also there are three sub-questions: 1) What are the factors that may help university professor in improving his performance at Mohamed Khider- University of Biskra? 2) What are the scientific signs that do the university professor in improving his performance at Mohamed Khider University? 3) What are the obstacles that may face the university professor at Mohamed Khider University? And the researcher used the descriptive method in order to analyze his study, with regard to collecting data; we relied on questionnaire, measurement, observation and the interview. Through the outlooks and the opinions of the surveyed professors, the manifestations of quality in higher education are attained through the questions that have been asked, and the achieved results are as following: The first question marked by the factors that may help professor’s quality improvement, it came to 62, 28 percent (62, 28%) divided over the following elements: Firstly ,The formative side 44,66 percent (44,66%) ,secondly, on the role of technology in improving the professor’s performance amounted to 72,43 percent(72,43%) , and thirdly, on the organizational climate amounted to 69.76 percent(69.76%), and according to professor’s opinions and views that there are statistically significant variations concerning the factors the help in improving the quality of education. As for the second question concerning the scientific signs that do the university professor in improving his performance at Mohamed Khider University, the result that has been attained was 69.41 percent (69.41%) that was divided on two elements, the pedagogical indicators that is helping the professor amounted to 79.68 percent (79.68%) and using the electronic learning for improving the quality of learning was 59.15 percent (59.19%), it means that there are statistically significant variations with regard to the scientific indicators approved out by the professor. Concerning the question about the obstacles of the higher’s education quality, here the researcher that amounted to 67.10 percent (67.10%),which 61.92 percent (61.92%) are organizational obstacles, and 71.13 percent (71.13%) are cognitive obstacles, and at last 68.26 percent (68.26%) are administrative obstacles, so this means , that there are statistically significant variations concerning the obstacles of higher education
Description: علم الاجتماع
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34937
Appears in Collections:Département de sociologie - Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ghouaidjil-rezki.pdf2,16 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.