Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35176
Title: | The Effect of Knowledge Sharing on Business Model Innovation Field Study in a Collection of Algerian Startups |
Authors: | Bellatreche, Houria Touahria, Chiraz |
Keywords: | knowledge sharing value creation knowledge donation business model innovation startups value proposition ابتكار نموذج الأعمال value capture خلق القيمة منح المعرفة قيمة مقترحة اقتناص مؤســسات ناشئة تشارك معرفي |
Issue Date: | 17-Jun-2023 |
Publisher: | KasdiMerbah University – Ouargla |
Abstract: | This study aims at analyzing the effect of Knowledge sharing on Business model innovation in a collection of Algerian Startups from different cities in different industries. For the sake of achieving the study's objectives, descriptive approach was used, and a questionnaire was adopted as a tool for data collection. The study was conducted on a random sample consisted of 62 founders and workgroup members of Startups. For data analysis and processing, several statistical tests have been conducted using SPSS 26 program.
On the whole, results revealed that Algerian startups adopt knowledge sharing processes (Knowledge donation and Knowledge collection) within their activities. Additionally, results have shown that these Startups implement Business model innovation which consists of the three major elements (Value proposition innovation, Value creation innovation, and Value capture innovation). However, the latter (Value capture innovation) wasn't adopted in these Startups. Also, concerning the effect of Knowledge sharing on Business model innovation, a positive effect has been found, while Knowledge donation was the most effective process on Business model innovation . هدفت الدراسة إلى تحليل أثر التشارك المعرفي في ابتكار نموذج الأعمال في مجموعة من المؤسسات الناشئة الجزائرية في ولايات مختلفة و التي تنشط في قطاعات مختلفة. من أجل تحقيق أهداف الدراسة تم اعتماد المنهج الوصفي، و تم استخدام الاستبيان كأداة لجمع البيانات. أجريت الدراسة على عينة عشوائية تكونت من اثنين و ستين من مؤسسي و أعضاء فريق العمل في مؤسسات ناشئة من ولايات مختلفة تنشط في قطاعات مختلفة. بهدف تحليل البيانات و معالجتها، تم إجراء بعض الاختبارات الاحصائية باستخدام برنامج .Spss أظهرت نتائج الدراسة أن المؤسسات الناشئة الجزائرية تتبنى التشارك المعرفي ضمن نشاطاتها (جمع المعرفة و منح المعرفة ). بالإضافة إلى أن هذه المؤسسات الناشئة تطبق ابتكار نموذج الأعمال، و الذي يتكون من ثلاث عناصر أساسية (ابتكار قيمة مقترحة، ابتكار خلق القيمة، و ابتكار اقتناص القيمة) غير أن هذا الأخير لم يظهر تطبيقه أو تبنيه في هذه المؤسسات الناشئة. كذلك فيما يخص أثر التشارك المعرفي في ابتـكار نمـــــوذج الأعمال، تبيــــــن أن هناك أثر إيجـــــابي و أن بعد مـنح المعرفة هو البعد الأكثر تأثيرا في ابتكار نموذج الأعمال |
Description: | Management |
URI: | https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/35176 |
Appears in Collections: | Département des sciences de gestion - Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
touahria-chiraz.pdf | 1,01 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.