Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36693
Title: دور التسويق الفيروسي في بناء صورة العلامة التجارية " دراسة حالة "عينة من مستعملي شريحة موبيليس"ورقلة
Authors: شطيبة, زينب
غقالي, رندة
Keywords: تسويق فيروسي
علامة تجارية
تسويق الكتروني
تواصل اجتماعي
موبيليس
Mobilis
Social Media Platforms
Brand Image
Electronic Marketing
Viral Marketing
Issue Date: 10-Jun-2024
Publisher: جامعة قاصدي مرباح ورقلة
Abstract: تتناول هذه الدراسة دور التسويق الفيروسي في بناء صورة العلامة التجارية ، بداية بالقاء نضرة على أبرز المفاهيم و المصطلحات المتعلقة بالتسويق الفيروسي و صورة العلامة التجارية و العلاقة بينهما وذلك عبر دراسة عينة من مستخدمي شريحة موبيليس في ولاية ورقلة. تم استخدام الاستبيان كأداة لتقييم تأثير التسويق الفيروسي على صورة العلامة التجارية و قد تمكنا من جمع 80 نسخة صالحة للتحليل الاحصائي بنسبة استرجاع 100% ، كما اعتمدنا على المنهج الوصفي في الجانب النظري لدراسة المفاهيم و المصطلحات والتحليلي لدراسة نتائج برنامج التحليل الاحصائي V22)-SPSS) وأظهرت النتائج أن التسويق الفيروسي يلعب دورًا هامًا في تعزيز صورة العلامة التجارية. تشير الدراسة أيضًا إلى أهمية مواقع التواصل الاجتماعي كأدوات فعالة لنشر الرسائل التسويقية بشكل واسع وسريع كما ينبغي على المؤسسات التركيز على مصداقية المعلومات وقيمتها لتحقيق تأثير إيجابي ومستدام على صورة العلامة التجارية.
This study examines the role of viral marketing in building brand image, beginning with an overview of key concepts and terms related to viral marketing and brand image, and the relationship between them through a study of a sample of Mobilis users in the province of Ouargla. A questionnaire was used as a tool to assess the impact of viral marketing on brand image, and we managed to collect 80 valid copies for statistical analysis with a 100% response rate. We also relied on the descriptive approach in the theoretical aspect to study the concepts and terms, and the analytical approach to study the results of the statistical analysis program (SPSS V22). The results showed that viral marketing plays an important role in enhancing brand image. The study also indicates the importance of social media as effective tools for widely and quickly spreading marketing messages. Institutions should focus on the credibility and value of information to achieve a positive and sustainable impact on brand image.
Description: تسويق الخدمات
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36693
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
rougali-randa.pdf2,71 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.