Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36722
Title: The role of creative and innovative marketing in Entrepreneurial Marketing processes CraftEntreprises& traditional industries in Ouargla and Touggourt
Authors: Benlahbib, Mohcene
Kafi, Asma
Keywords: Creative
Marketing
Innovative
traditional industries
craft enterprises
Ouargla
Touggourt
الابداع
تقرت
المشاريع الحرفية
الصناعات التقليدية
عمليات التسويقي الريادي
الابتكار
ورقلة
التسويق
Issue Date: 9-Jun-2024
Publisher: KasdiMerbah University - Ouargla
Abstract: The study aims to analyze the role of creative and innovative marketing in Entrepreneurial Marketing Processes in Craft Enterprises and Traditional Industries in Ouargla and Touggourt. To achieve the objectives of the study, I used the descriptive approach and applied the questionnaire as a tool for collecting data. The study was conducted on a random sample of 110 founders and owners of Craft projects. To analyze and process the data, many statistical tests were conducted using the SPSS program version 22, The results of the study showed that Craft Enterprises and Traditional industries implement the Dimensions of Creative and Innovative Marketing (innovative product, innovative price, innovative promotion, and innovative distribution) within their activities. In addition, the results showed that these enterprises apply Entrepreneurial Marketing processes, which consist of seven processes (pro-activeness, innovativeness, value creation, resources leveraging, customer intensity, opportunity-driven, risk management), all of which were applied in the study. Regarding the impact of innovative and creative marketing on Entrepreneurial marketing processes, a positive effect was found, while innovative promotion was the most effective in Entrepreneurial Marketing processes.
تهدف الدراسة إلى تحليل دور الابداع والابتكار التسويقي في عمليات التسويق الريادي في المشاريع الحرفية والصناعات التقليدية في ورقلة وتقرت. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي، واعتمدت الاستبانة كأداة لجمع البيانات. وقد أجريت الدراسة على عينة عشوائية مكونة من 110 من مؤسسي وأصحاب المشاريع الحرفية. ولتحليل ومعالجة البيانات تم إجراء العديد من الاختبارات الإحصائية باستخدام برنامج SPSS نسخة 22. أظهرت نتائجالدراسة أن المشاريع الحرفية والصناعات التقليدية تتبنى أبعاد الابداع والابتكار التسويقي (المنتج المبتكر، السعر المبتكر، الترويج المبتكر، التوزيع المبتكر) في أنشطتها. بالإضافة إلى ذلك، أظهرت النتائج أن هذه المؤسسات تطبق عمليات التسويق الريادي والتي تتكون من سبع عمليات (الاستباقية، الابتكار، خلق القيمة، الاستفادة من الموارد، كثافة العملاء، اقتناص الفرص، إدارة المخاطر)، وقد تم اخذها جميعا في الدراسة. وفيما يتعلق بالعلاقة وأثر الابداع والابتكار التسويقي على عمليات التسويق الريادي، فقد وجد تأثير إيجابي، في حين كان الترويج المبتكر هو الأكثر فعالية في عمليات التسويق الريادي.
Description: Services Marketing
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/36722
Appears in Collections:Département des sciences commerciales - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kafi-asma.pdf2,67 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.