Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32209
Title: دور اليقظة الإستراتيجية في بناء الميزة التنافسية دراسة حالة مؤسسة موبيليس المديرية الجهوية ورقلة، _الجزائر
Authors: الهلة, محمد
شرع الله, زين الدين المهدي
شهوبة, عايدة
Keywords: مؤسسة موبيليس
يقظة إستراتيجية
Mobilis Corporation
ميزة تنافسية
strategic vigilance
competitiveadvantage
Issue Date: 11-Jun-2022
Publisher: جامعة قاصدي مرباح– ورقلة
Abstract: تهدف تهذه الدراسةإلى معرفة مدى مساهمة اليقظة الإستراتيجية في بناء الميزة التنافسية بمؤسسة موبيليس المديرية الجهوية ورقلةحيث تم استخدام المنهج الوصفي أداةالإستبيان على عينة عشوائية بسيطة،بلغت عينة الدراسة(41) موظف،وتم تحليل البيانات الواردة في الاستبيان اتعن طريقاستخدام نظام الحزمةالإحصائية للعلوم الإجتماعية (spss)بإعتمادعلى المتوسطات الحسابية والإنحرافات المعيارية معاملاتا لإرتباط وتحليل الإنحدار الخطي. حيث توصلت الدراسةإلى العديد من النتائج: وجود مستوى جيد لمفهوم اليقظة الإستراتيجية وكذلك وجود مستوى جيد لمفهوم الميزة التنافسية لدى أفراد عينة الدراسة،وأنه توجدعلاقةطردية ضعيفةاليقظة الإستراتيجية والميزة التنافسية من وجهة نظر افراد عينة الدراسة، كماأظهرتنتائجالدراسةأنهلاتوجدفروقذاتدلالةإحصائية لإجابات أفراد عينة الدراسة حولالميزة التنافسية تعزى للمتغيراتالشخصية (الجنس،العمر،المستوىالتعليمي سنواتالخبرة.
This study in the first stage of the knowledge competition the role of strategic vigilance in building the competitive advantage of Mobilis Corporation, the regional management of Ouargla, where the descriptive approach and the questionnaire tool were used on a simple random sample, the study sample amounted to (41) employees, and the data contained in the questionnaires were analyzed using the statistical package for the social sciences (spss) based on arithmetic means, standard deviations, correlation coefficients and linear regression analysis.Where the study led to many results: the presence of a good level of the concept of strategic vigilance, as well as the presence of a good level of the concept of competitive advantage among the members of the study sample , and that there is a weak direct relationship between strategic vigilance and competitive advantage from the point of view of the members of the study sample, as shown by the results of the study That it does not There are no statistically significant differences for the responses of study sample members regarding competitive advantage due to personal variables (gender, age, level of education, years of experience).
Description: إدرة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/32209
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chahwaia-charelah.pdf822,96 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.