Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34702
Title: دور الثقافة التنظيمية في تعزيز التشارك المعرفي دراسة ميدانية كلية العلوم الاقتصادية والعلوم التجارية وعلوم التسيير -جامعة ورقلة -
Authors: كاوجة, بشير
قويدري, مروة
الأبرش, سليمة
Keywords: ثقافة تنظيمية
معتقدات تنظيمية
نقل معرفة
تحويل معرفة
تشارك معرفي
قيم تنظيمية
organizational culture
organizational beliefs
knowledge transfer
knowledge transfer
knowledge sharing
organizational values
Issue Date: 17-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح -ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة إلى معرفة أثر الثقافة التنظيمية على التشارك المعرفي،حيث تم استخدام الإستبانة كأداة رئيسية لجمع المعلومات،واقتصرت عملية التوزيع على أسلوب العينة العشوائية البسيطة بحيث بلغ تعداد عينة الدراسة 37مفردة على أساتذة كلية العلوم الاقتصادية والتجارية والتسيير جامعة قاصدي مرباح ورقلة،تم تحليل البيانات الواردة في الاستمارة عن طريق استخدام البرنامج Excelوالبرنامج الإحصائيspss بالاعتماد على المتوسطات الحسابيىة، والانحرافات المعيارية ومعاملات الارتباط،تحليل الانحدار المتعدد والبسيط،وتم استخدام المنهج الوصفي . وقد تم التوصل إلى مجموعة من النتائج المتمثلة في أنه مستوى التشارك المعرفي بين الأساتذة عالي وهذا راجع لاهتمام الأساتذة بالمعرفة وتشاركها مع بعضهم، ولديهم نظرة إيجابية حول مستوى الثقافة التنظيمية المتوافرة لديهم، كما تؤكد الدراسة على وجود علاقة طردية بين التشارك المعرفي كمتغير تابع والثقافة التنظيمية كمتغير مستقل.
The study aims to know the impact of organizational culture on knowledge sharing, where the questionnaire was used as a main tool for collecting information, and the distribution process was limited to the method of a simple random sample, so that the number of the study sample reached 37 single teachers of the Faculty of Economic, Commercial and Management Sciences, University of Kasdi Merbah and Ouargla, the data received were analyzed In the questionnaire by using the Excel program and the spss statistical program, depending on the arithmetic means, standard deviations and correlation coefficients, simple and multiple regression analysis, and the analytical descriptive approach was used. A set of results has been reached, represented in the fact that the level of knowledge sharing among professors is high, and this is due to the teachers' interest in knowledge and sharing it with each other, and they have a positive view about the level of organizational culture available to them. The study also confirms the existence of a direct relationship between knowledge sharing as a dependent variable and organizational culture as a variable. independent.
Description: إدارة أعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34702
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kiaidri-elabrache.pdf2,45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.