Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34737
Title: دور التخطيط الاستراتيجي في تحقيق الميزة التنافسية دراسة حالة مؤسسة الاتصالات موبيليس بورقلة
Authors: حليمي, نبيل
جموعي, أحمد
Keywords: تخطيط إستراتيجي
مؤسسة الاتصال موبيليس
جودة
ميزة تنافسية
strategic planning
competition
Mobilis Communication Corporation
quality
competitive advantage
منافسة
Issue Date: 26-Jun-2023
Publisher: جامعة قاصدي مرباح – ورقلة
Abstract: تهدف الدراسة إلى إبراز دور التخطيط الاستراتيجي يف تحقيق الميزة التنافسية بمؤسسة الاتصالات موبيليس، والتعرف على مستوى الميزة التنافسية بهذه المؤسسة، و ألجل التحقق من صحة الفرضيات اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي يف الجانب النظري ودراسة الحالة يف الجانب التطبيقي، حيث مت استخدام الاستبيان، كأداة أساسية لجمع البيانات بالإضافة إلى الملاحظة والمقابلة، طبقت الدراسة على العينة العمدية من مجتمع الدراسة المتمثلة يف اطارات مؤسسة الاتصالات موبيليس بورقلة، يف الأخير توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج والمتمثلة يف المستوى المقبول لتوافر أبعاد الميزة التنافسية بمؤسسة الاتصالات موبيليس بورقلة، وجود علاقة ارتباطية ذات دلالة احصائية بين التخطيط الاستراتيجي والميزة التنافسية بمؤسسة محل الدراسة، يوجد أثر ذو دلالة احصائية بين التخطيط الاستراتيجي وأبعاد الميزة التنافسية (الجودة، التكلفة، المرونة، التسليم)، لا توجد فروق ذات دلالة احصائية إجابات أفراد العينة حول مستوى الميزة التنافسية، تعزى للمتغيرات الديمغرافية.
The study aims to highlight the role of strategic planning in achieving the competitive advantage in the Mobilis Telecom Corporation, and to identify the level of competitive advantage in this corporation, and in order to verify the validity of the hypotheses, the study relied on the descriptive approach in the theoretical side and a case study in the applied side, where the questionnaire was used, As a basic tool for data collection in addition to observation and interview, the study was applied to the intentional sample of the study population represented by the tires of the Mobilis Communications Corporation in Ouargla. Statistically significant between strategic planning and competitive advantage in the institution under study. There is a statistically significant effect between strategic planning and dimensions of competitive advantage (quality, efficiency, flexibility, delivery).
Description: إدارة الأعمال
URI: https://dspace.univ-ouargla.dz/jspui/handle/123456789/34737
Appears in Collections:Département des sciences de gestion - Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
gmoui-ahmed.pdf3,65 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.